Nieustający napływ na rynek jednakowych towarów różnych marek, powoduje, że producenci rywalizują nie tylko pod względem jakości wyrobu, ale również wyglądem opakowań. Kiedy półki sklepowe zapełnione są towarami, to wzrok klienta kieruje się ku opakowaniom, które przyciągają kształtem i kolorem.
Jak zaprojektować opakowanie?
Na rynku funkcjonuje wiele firm designerskich, które oferują profesjonalne projektowanie opakowań. Taka firma przygotowuje dla zleceniodawcy kilka lub kilkanaście projektów opakowania. Wykonanie właściwego projektu opakowania, wymaga wnikliwych, poprzedzających studiów, aby poznać firmę i jej produkty, które trzeba opakować. Ta wiedza jest niezbędna dla właściwego doboru treści, formy i kolorów opakowania. Żeby przyciągnąć wzrok klienta i zachęcić go do kupna, trzeba na półce wyróżniać się spośród innych opakowań. To nie jest prosta sprawa, gdyż każdy producent, aby sprzedać swój towar, zabiega o jak najatrakcyjniejsze opakowanie. Projektanci mają tutaj ogromne pole do popisu. Począwszy od surowca, z którego będzie wykonane, poprzez grafikę, na obwolucie, do ostatecznego kształtu opakowania. Designer najwięcej uwagi powinien poświęcić grafice. Musi ona zawierać przekaz o tym, kto jest producentem. Jeśli producent ma rozpoznawalne logo, to ono powinno być wyeksponowane. Informacja o zawartości powinna pozostawiać lekki niedosyt, aby klient chciał zajrzeć do środka. Dużym wyzwaniem jest dobór surowca, z którego ma być wykonane opakowanie. Powinien być ekologiczny, dobrze chronić skrywany przedmiot i dać się łatwo zutylizować.
Oczywiście istotna jest cena, więc zwykle jest to karton lub tektura lakierowana. Tak więc, aby zaspokoić „estetyczne” potrzeby klientów, producenci muszą szukać dobrych projektantów. Najlepiej dotrzeć do nich za pomocą komputera. Ogłasza się tu wiele takich firm, które prezentują swoje możliwości i swój dorobek.